ترمز کمکی اینتاردر ، روشی امنتر برای توقف
ترمز کمکی اینتاردر ، روشی امنتر برای توقف
کم کردن سرعت یک تریلر چند تنی، اتوبوس یا یک قطار در حال پایین آمدن از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستمهای ترمز معمول وارد میکند که باعث میشود وسیله نقلیه گاهی از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل نکردن ترمز شود! ترمز کمکی اینتاردر راهحلی برای این مشکل است
توربو شارژ چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟
قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کمترین زمان ممکن هستند. یک اتوبوس کاملاً پر را در حال پایین آمدن از شیب تند یک جادهٔ کوهستانی تصور کنید، رانندگانی که دسترسی مطمئن به یک ترمز هیدرولیکی دارند قطعاً دارای عملکرد ایمنتری برای کنترل خودرو هستند.
ساختار فیزیکی ترمز کمکی اینتاردر
ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) بسیار کمحجم و سبک (۶۵Kg) که میتواند بهراحتی در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود که نهتنها کمکی برای ترمز موتور (engine braking) است بلکه تنشها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را میتواند تا ۹۰% کاهش دهد؛ که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیبهای طویل کوهستانی دارد. این سیستم باعث میشود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را داشته باشد تا در ترمزگیری های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.
فیلم ۷ دقیقه ای تاریخچه شرکت ولوو
خودروهایی دارای ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) هستند، دچار خوردگی و از بین رفتگی ترمز، ناشی از فشار زیاد وارد بر ترمزها نمیشوند و این امر صرفهٔ اقتصادی زیادی برای رانندگان دارد.
در درون ترمز کمکی اینتاردر دو چرخ پرهدار مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال میشود یک پمپ هیدرولیکی کنترلشده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق میکند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب میدهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور میفرستد.
نکاتی در مورد بکسل ثابت ماشین سنگین
این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پرههای استاتور میشود و استاتور روغن را با قدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس میزند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور میشود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد میکند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ بهنوعی به چرخها منتقل میشود.
گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب میشود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل میشود و در آنجا گرمای گرفته را از دست میدهد و روغن خنک میشود. این مجموعه قدرت نگهدارندگی قابلتوجهی تولید میکند درحالیکه هنوز دیگر سیستمهای ترمزی خودرو فعال نشدهاند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.
تمامی این مجموعه مراحل بهسرعت اتفاق میافتد بهگونهای که در بهترین حالت حدود یک ثانیه زمان میبرد که البته این زمان برای فعال شدن کامل Intarder کافی است.